Dag 1 Just browsing arround - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Freek Reijnen - WaarBenJij.nu Dag 1 Just browsing arround - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Freek Reijnen - WaarBenJij.nu

Dag 1 Just browsing arround

Door: Freek Reijnen

Blijf op de hoogte en volg Freek

07 September 2011 | Nederland, Schiphol

Nou daar gaan we dan dag 1 zit er bijna op.

Allereerst vanmorgen nog even gaan werken en uiteindelijk was ik om 12.15 uur thuis. Nadat Renee en Margot thuis waren hebben we nog even samen geluncht. Hierna werd ik door alle dames hartelijk uitgezwaaid om 13.35 uur vertrok ik met bestemming Schiphol.

De rit verliep prima en er is tegenwoordig gewoon een stuk snelweg waar je 130km per uur mag rijden. En het kon vandaag ook nog geweldig!!!!

Dus om 15.19 uur stondik al bij de bushalte op Schiphol even lopen naar het Hotel. Daar ingecheckt in kamer 101. Uiteraard wilde ze weten wat er in mijn koffer zat en maakte ze zelfs foto'svan het opschrift " The Freak from Holland" om deze op de website van het hotel te zetten. Geinig toch!? Ik heb het maar even uitgelegd want ze begonnen me al the freak te noemen.

Na dat ik de bagage naar mijn kamer had gebracht vertrok ik richting Shiphol om de trein te nemen naar Amsterdam. Via de automaat een kaartje gekocht voor slechts Euro 7,40 daarvoor mag je dan alleen maar met de NS reizen want als je beide maatschappijen wilt gebruiken moet je een toeslag betalen. Fijn toch he die concurrentie op het spoor!

Tijdens het wachten op de trein werd ik aangesproken door 3 Italiaanse jongens die graag wilde weten hoe dat het werkte met kaartjes. Ik vertelde dat ze die boven moesten halen bij de automaat. Dat vonden ze toch nog al wat moeite dus de volgende vraag was of en hoe vaak er gecontroleerd werd. 2 minuten later zaten ze zonder kaartje in de trein.Ik heb geen controleur gezien!

Om 16.30 uur vertrok de trein naar A'dam centraal station. De reis ging snel(het was namelijk een sneltrein). Helaas regende het onderweg en bij aankomst in A'dam ook nog. Gelukkig was het na een minuut of 10 weer droeg en dat bleef het voor de rest van de dag. Wel stond er veel wind.

Ik liep via de Nieuwendijk, oftewel wiet street, naar de Haarlemmerstraat. Daar dronk ik twee kopjes koffie bij een eetcafe achtig iets genaamd STOUT!.
De medewerkers hadden leuke shirts aan met daarop gedrukt "PROUD TO BE STOUT!"

Vervolgens verder naar het einde van de Haarlemmerstraat waar het Haarlemmerplein ligt. Op dit plein staat een soort triomph boog zoals de Arc in Parijs. Deze is gebouwd ter ere van de intrede van Koning Willem 2 op 27 november 1840.
Heel grappig in het gebouw wonen allemaal gezinnen die dit gewoon huren van een woningbouwvereniging. Nadat ik even rond gekeken had zag ik een aanplakbiljet hangen van de problemen die er zijn tussen de bewoners en hun woningbouwvereniging. Eigenlijk moeten ze verhuizen een heel drama in ieder geval!

Na een lange wandeling door de stad via de Jordaan, Prinsengracht, Leidsestraat, Spui,Kalverstraat en weer terug ging ik om 19.00 uur iets te eten zoeken.

Overigens was er iets aan de hand in de stad want er hing een politiehelicopter in de lucht en overal was politietoch niet weer Dino S. ofzo?

Enfin ik had niet het idee dat ze mij zochten dus ik kon gewoon gaan eten.Ik koos dit keer voor een Peruaans restaurant Case Peru genaamd. Ik heb gelezen in een boek van Frank van Rijn (terugkeer naar de Andes) dat het heel mooi fietsen is in Peru dus ik dacht wie weet in de toekomst? Maar als dan het eten niks is ga ik zeker niet dus dan nu alvast maar testen. Zo gezegd zo gedaan.

Ik bestelde een Cerveza en kwam erachter dat ze daar in Peru ook Jupiler hebben, zelfs van het vat! Ook nam ik nog een eigen gemaakt drankje genaamd Chuchuhuasi. Het is mij meteen duidelijk waarom dit een aperatief is want na een paar drankjes kun je dit onmogelijk nog uitspreken! Het drankje wordt gemaakt van Pisco, boomschors uit de Amazone en honing. Het ruikt heerlijk een beetje zoet en is dieprood van kleur. Het smaakt naar Port maar dan uit Peru.

Het was nog niet druk in het restaurant en dus hadden ze alle tijd voor me. De serveerster sprak alleen maar Engels en Spaans op zich wel grappig.

Ik bestelde als voorgerecht een Chicharron de cerdo con camote frito. Oftewel krabbetjes van varkensvlees 3 uur gekookt in kruiden en groente fond met creoolse saus van uiene, tomaat, citroen en munt met daarbij gebakken zoete aardappel.

Als hoofdgerecht nam ik Lomo Saltado dus reepjes ossehaas met ui, tomaat en pepers gemengd met koriander en frieten en daarbij rijst.

Het nagerecht was Pie de Limon ja je raadt het al; Citroentaart opgebouwd uit 3 laagjes; 1 citroen, 2 gereduceerd (niet de prijs) citroensap; 3 Meringue. Daarbij een heerlijk glas verse muntthee!

Alles was heerlijk en perfect verzorgd en gewoon midden in A'dam. Prachtig!

Hierna teruggelopen naar het Centraal Station waar ik om 20.53 uur de trein naar Schiphol nam. Toch best leuk zo'n dagje toerist spelen in je eigen land.

Op het centraal station moest ik op spoor 15b zijn. Voor diegene die A'dam Cs niet zo goed kennen er zijn 15 sporen! Ja je raadt het al het allerlaatste spoor. Maar gelukkig heb ik nog jonge benen want ik ben tenslotte pas 25 en dat al 19 jaar lang.

Bij terugkomst in het Hotel nog dit verslag geschreven. Hierna ga ik douchen en slapen want morgen mag ik rond 6 uur mijn bedje uit want om 10 uur vertrek ik met vlucht KL6009 naar Portland Oregon.

Trouwens ook nog mooi om even te vertellen! Ik heb door de jaren heen best wel wat punten gespaard om eens te kunnen gebruiken voor een gratis vluchtje. Dus zo gezegd zo gedaan ik geboekt maar alleen op de terugweg was er nog plaats voor reserveringen met gratis tickets. Och geen probleem dacht ik nog boek ik toch gewoon een enkele heenreis en een gratis terugreis.

Ja dat dacht je een normaal RETOUR ticket kost Euro 750,= en wat denk je een enkel ticket maar liefst Euro 2800,= een koopje zou ik zeggen. Maar gelukkig konden ze voor Euro 40,= deze boeking ongedaan maken. Want een geweldige service toch. Je boekt alles zelf via internet en als het dan iets anders loopt mag je Euro 40betalen voor een telefoongesprekje van 3 minuten!

Welterusten en tot morgen!
The Freak

  • 07 September 2011 - 20:37

    Exflex:

    Leuk Freak,

    Je hebt goed je best gedaan, I must say.
    Ik eis wel een normaal lettertype, want dit leest niet. :)

    Goeie reis!

  • 07 September 2011 - 21:02

    D'n Twidde:

    Hi Freaky,

    Heb je weer leuk onder woorden gebracht.
    Hele goede reis morgen!

    Ook de groetjes van de prinses

  • 07 September 2011 - 21:18

    Diny Benthem:

    Wat een leuk middagje Amsterdam. Nog even de Hollandse sfeer proeven voor jij je in het Amerikaanse stort. Heel veel succes.

  • 08 September 2011 - 06:10

    Laurette:

    Hoi Freek,

    Wat een luxe hotelkamer, zeg! Sjiek de Freak... Ik wens je een aangename vlucht toe, zo dadelijk. En geniet 100% van alles wat je weer gaat zien.

  • 08 September 2011 - 12:34

    Roland Van Helvoirt:

    Hallo Freek,

    Ik ben een collega van jou broer Peter, en ook een prettig gestoorde fanatieke fietser
    Daardoor weet ik dat je echt ballen moet hebben om over die bergen te komen.
    Doe vooral veel mooie ervaringen op, en laat ons mee genieten van jou verslag en de mooie foto´s.

    Geniet er enorm van.

    Groet, Roland.

  • 08 September 2011 - 20:26

    Frans-jozef En Karin:

    Leuk Hotel,

    Ik herken het van de foto's heb er wel eens geslapen voor een vlucht naar Denemarken op het geweldige tijdstip van 6:30 in de ochtend. Vanuit Meijel moet je dan echt midden in de nacht op pad. Vandaar maar de dag ervoor vertrokken en op schiphol geslapen.

    Goede reis en fiets ze.

    PS Er wordt al gespeculeerd over de Mongolie-trip dus train maar goed daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freek

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 67360

Voorgaande reizen:

07 September 2011 - 21 September 2011

Cycle Oregon 2011 Going Coastal

08 September 2010 - 21 September 2010

Cycle Oregon 2010 The Round Up Ride

09 September 2009 - 22 September 2009

Cycle Oregon 2009 The Mythical State of Jefferson

04 September 2008 - 15 September 2008

Cycle Oregon 2008 The Wild Wheeled West

Landen bezocht: