Proloog - Reisverslag uit Eersel, Nederland van Freek Reijnen - WaarBenJij.nu Proloog - Reisverslag uit Eersel, Nederland van Freek Reijnen - WaarBenJij.nu

Proloog

Door: Freek Reijnen

Blijf op de hoogte en volg Freek

03 September 2011 | Nederland, Eersel

Na beste lezers het is weer bijna zover. Over een paar dagen stap ik weer in het vliegtuig naar Oregon voor wederom een fietsavontuur in the States.

Dit jaar gaat de fietstocht van start in het plaatsje Sutherlin ergens in Zuid-West Oregon zo'n hemelsbreed 60km van de Pacific Ocean.

Langs de kust van Oregon ligt een bergketen genaamd de Oregon Coast Range. De breedte van de keten is tussen de 50 en 100km. De gemiddelde hoogte is maar liefst 460 meter en de hoogste berg is 1248 meter.

In dit gebied, wat als natuurlijke regenvanger (oeps)dient voor het achtergelegen land, komen verschillende diersoorten voor zoals elk (grote herten), deer (soort reëen en kleinere herten, bevers en ook de zwarte beer! Ik hoop dat we die gaan zien!

Vanuit Sutherlin gaat de route Noordwaarts richting Cottage Grove waarna we afbuigen naar links (west)om langs de Umpqua river naar de Reedsport aan de kust te fietsen.

Dit is eigenlijk wel grappig want ik heb een aantal jaren het merk Umpqua vliegvismaterialen vertegenwoordigd in de BeNeLux. En nu ga ik dus langs deze roemruchte rivier fietsen!

Je raadt het al maar Umpqua is natuurlijk een woord van de oorspronkelijke bewoners en wel de Umpqua indianenstam. Umpqua betekend plaats aan de rivier. Deze indianen waren min of meer vaste bewoners en trokken niet veel rond. De "modernere" naam voor deze stam is coquille. De Franse kolonisten noemden deze stam zo omdat ze voornamelijk vis en schaaldieren (coquilles dus)aten en vooral sierraden droegen van dezelfde schelpen. Met name gerookte zalm stond op hun menu. Ze rookten de zalm door ze gefileerd aan stokken in een cirkel om een vuur te plaatsen. Wellicht kunnen we deze lekkernij nog ergens proeven!?

Voordat we dan in Reedsport aankomen rijden we eerst nog door het Siuslaw National Forrest. Dit 2500 vierkante kilometer grote bos herbergt maar liefst 30 natuurlijke meren en aan de kust zijn er ook echte originele duinen!

Hierna rijden we een behhorlijk stuk langs de kust om uiteindelijk in Bandon te overnachten. De volgende dag is de zogenaamde layover day waarbij je kunt kiezen om eventueel niet te fietsen! Maar mij lijkt dit een hele mooie dag te worden want we fietsen die dag langs de kust naar het zuidelijkste puntje van de route namelijk naar het plaatsje Port Orford. Dit is zo'n 55km van Californië af!

De volgende dag gaan we weer van de kust af en wel iets naar het zuiden naar de plaats Powers. Dit ligt aan de voet van de Siskiyou Mountains die echt een heel stuk hoger zijn. Tussen de 1200 en 1500 meter maar liefst.

De volgende dag fietsen we dan ook echt dit gebergte in en beklimmen we de Mt Bolivar maar liefst 1318 meter hoog! Overigens ben ik 2 jaar geleden ook in dit gebied geweest maar dan zuidelijker bij de naamgever van dit gebied. Jawel de Siskiyou Mountain in Californië. Erg mooi hoor!

Middels een lange afdaling zullen we dan in het plaatsje Riddle arriveren. Waarna de laatste dag weer koers gezet wordt naar de startplaats Sutherlin.

Uiteraard heb ik er wederom zin in en ga ik proberen jullie weer op de hoogte te houden van alle avonturen.

Have fun.
The Freak

• 03 September 2011 - 18:12

Annelies En Frank:

Wij wensen je wederom heel veel fietsplezier en natuurschoon. Goed op jezelf passen en geen (te) gekke dingen doen. Denk er aan als je een beer ziet....heel hard zingen.

We blijven je dagelijks volgen.

• 03 September 2011 - 19:05

Conny:

Ha die Freek! Nou, dat klinkt alweer fantastisch. Veel plezier daar en ik kijk al uit naar je verslagen en natuurlijk de foto's. Pas wel op voor overstekende beren...;)

• 03 September 2011 - 19:21

Anneke:

ha die freek

het is weer zover!!!!
    we wensen je weer ongelofelijk veel fietsplezier.
    gezellig om straks weer je verslagen te lezen.

groet
    hans en anneke

• 03 September 2011 - 20:03

Diny Benthem:

Veel succes.
    Kijk ook even op jouw mailadres voor mijn nieuw mailadres.
    Diny

• 04 September 2011 - 05:27

Ed:

Alweer een jaar voorbij! Goede reis en ik heb er weer zin in om alle belevenissen te lezen! Groeten uit het zonnige zuiden, Ed

• 04 September 2011 - 06:40

Harold En Marielle:

Heel veel fietsplezier!
    Maak maar weer eens van die mooie reisverslagen, die lees ik liever dan de krant.
    Doei, succes!

• 04 September 2011 - 09:02

Edwina:

Freek,

Maak er weer mooie verslagen van. Vooral het eten vind ik natuurlijk interessant :-) En die beer, kun je die ook eten? Niet doen hoor! Want met het vangen wordt je wellicht zelf gegeten..............

• 04 September 2011 - 10:55

Jordy:

Heel veel plezier met de fietstocht! Klinkt weer echt heel mooi en dat zal het waarschijnlijk ook wel weer worden, ik ben benieuwd!

• 04 September 2011 - 14:41

David Laporte:

Hoi,
    Ik ben een Belgische deelnemer aan de co2011. Een eerste keer reed ik hem in 2008. Een buitengewone ervaring die ik beslist eens wou over doen, nu is het zover. Momenteel verblijf ik reeds in de states, los angeles, om dan volgende week door te reizen naar Portland. Ik verblijf in het gezelschap van de CandleLighters, graag had ik je zeker eens ontmoet !

Een Belgische CO-freak !

• 05 September 2011 - 06:09

Sjaak Akkermans:

Nou Freek, daar gaat ie weer! Nou hopelijk geen betaling verrassingen bij het vliegveld. We gaan je avontuur weer volgen. Zijn er ook steile stukken (Alp-of-Six) bij?
    Groetjes Sjaak Akkermans.

• 05 September 2011 - 21:36

Prisca:

Hoi Freak,

Wat leuk dat je weer gaat fietsen, veel plezier en geniet ervan!!
    Ook leuk om jouw reisverslagen weer te mogen gaan lezen.
    Ik hoop wel dat je geen hongerige zwarte beren tegenkomt?!

Groetjes,
    Prisca

• 06 September 2011 - 16:50

Marion:

Ha die Freek

Bijna is het dan weer zover, en mag je weer helemaal los!!
    Geniet er van , veel fiets en winkel :) plezier en we zien de verslagen
    wel weer verschijnen.

Doei, Niek Marion Iris en Teun

• 06 September 2011 - 17:50

Hannie:

Hoi Freek

Ga je reisverslagen weer volgen natuurlijk.
    toi toi toi en veel plezier.

Groetjes Hannie.

• 07 September 2011 - 06:33

De Dames Van P&O:

Hej Freek,

Heel veel plezier met je fietsavontuur!!