Dag 1 Eersel - Schiphol - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Freek Reijnen - WaarBenJij.nu Dag 1 Eersel - Schiphol - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Freek Reijnen - WaarBenJij.nu

Dag 1 Eersel - Schiphol

Door: Freek Reijnen

Blijf op de hoogte en volg Freek

08 September 2010 | Nederland, Amsterdam

Nou daar zijn we dan op Schiphol. Eerst deze morgen afscheid genomen van alle dames thuis, gaan werken en toen toch nog maar even naar huis. Wederom afscheid genomen en toen naar Schiphol. De reis verliep zonder file en dus stond ik rond 15.00 uur in het hotel. Wederom heb ik gekozen voor het Citizen M ongeveer 250 meter vanaf de vertrekhal.

Ik heb zoals gewoonlijk geparkeerd op langparkeren 3 en volgens mij dezelfde rij als afgelopen jaar. Gelukkig niet te ver lopen vanaf de bussen. Want uiteindelijk is het toch een grote koffer waar mijn fiets inzit en de weg is nu niet bepaald vlak zal ik maar zeggen.

Enfin de bus in en toen snel naar de luchthaven. Onderweg passeren we nog de kiss & goodbye zone. Grappig dit had ik nog niet eerder gezien.

Vervolgens inchecken, de koffer opbergen en even relaxen op mijn kamer. Dit jaar heb ik kamer 141 recht tegenover de kamer van vorig jaar. Dus een nieuw uitzicht. Na 15 minuten ben ik terug naar Schiphol gelopen om de trein naar Amsterdam te pakken. Na wat ruzie met de kaartjesautomaat stond ik toch nog vrij snel op het centraal station.

Vervolgens de stad in om ergens koffie te drinken. Ik liep via de Haarlemmerstraatweg naar de korte Prinsengracht op zoek naar, zeg maar, een koffieshop waar je alleen maar koffie kunt drinken. Shit dat valt nog niet mee hoor hier in Wietcity. Maar uiteindelijk aan de Willemsstraat een leuk terrasje gevonden.

Helaas begon het na het eerste kopje gigantisch te regenen en vluchte iedereen naar binnen. Laat ik nu net op het enige plaatsje op het terras zitten waar je droog blijft bij een bui. Dus daar zat ik dan alleen buiten op het terras in de regen maar er was van alles te zien dus het was wel leuk. En overigens was het ook heel mooi, een Amsterdamse brug met op de achtergrond een regenboog.

Na het 2e kopje liep ik verder via de Jordaan de Prinsengracht in richting het Anne-Frank huis. Ik zag een prachtig gebouw en aan de zijkant daarvan stond er een geweldige poort open. Dit bleek het hofje van Brienen te zijn. Aangezien de poort zo uitnodigend openstond kon ik het niet laten om even naar binnen te gaan. Het resultaat is een geweldig mooi hofje middenin Amsterdam. Wat een oase van rust. Dat moet echt een voorrecht zijn om daar te wonen.

Inmiddels was het rond 18.00 uur dus tijd om een restaurantje op te zoeken. Onderweg was ik een Zuid-Tibettaans restaurant gepasseerd en dat leek mij wel iets. Maar ja Manzano was ook dicht in de buurt. Wat nu?

Tibettaans zou een voordeel kunnen zijn als ik nog ooit de Mt. Everest ga beklimmen of de Karakoram highway ga fietsen. Want dan ben je al gewend aan het eten maar ja het lijkt mij waarschijlijker dat ik eerst in Spanje terecht kom dus dat bepaalde mijn keus. Trouwens de Mt. Everest ligt helemaal in het noorden van Tibet dus ik weet niet of dit restaurant dan het gewenste effect zou hebben?

Enfin dan maar naar de Rozengracht naar Manzano een echt Spaans tapas restaurant. Overigens is het inmiddels ook weer veilig daar want een paar weken geleden heeft de politie, schuin tegenover Manzano, Dino S. opgepakt. Een van Nederlands zwaarste criminelen. In hierarchie zelfs hoger dan Holleder wordt gezegd. Tot zover de berichtgeving van Freek R. de Vries.

Bij Manzano aangekomen was ik de eerste gast en kon ik dus kiezen waar ik wilde zitten. Na een glaasje rosé besteld te hebben keek ik langdurig op de kaart en koos ik voor een aantal gerechten.

-La Tortilla Espanola del Dia (tortilla van de dag)
-Gambas al Ajillo (grote garnalen in knoflookolie)
-Pincho Cerdo en Salsa Moruna (spiesjes van varkenshaas met moruna saus)
-Tabla de Verduras Frescas a la Plancha (plateau met groenten van de bakplaat)

Je ziet en gezonde maaltijd volgens het principe van de schijf van 5. Aardappelen, groente,vis, vlees en zuivel. Het was heerlijk en het lijkt meer dan het was hoor!!!!

Overigens wordt je net zo makkelijk in het Engels bediend dan in het Nederlands want er liep een ober rond die alleen maar Engels spreekt. Wel grappig en een teken dat je echt in een wereldstad bent.

Trouwens de naam Manzano betekend volgens mij de appel en als ik het goedheb is de latijnse naam voor appel malus malus en in het Turks is dat el mali. Dus je ziet dat de Romeinen echt niet alleen bij Asterix en Obelix zijn geweest. Wel mooi eigenlijk de invloed van z'on volk lang geleden.

Inmiddels regende het buiten behoorlijk dus ik nam nog een kopje koffie waarna ik afrekende en mijn reis richting centraal station begon.

Ik kocht nog twee sleutelhangers voor de Cycle Oregon chauffeurs waar ik al twee keer zoveel plezier mee had gehad. Misschien zie ik ze weer.

Na 500 meter gelopen te hebben begon het echt gigantisch hard te regenen en liepen sommige straten onder. Gelukkig bleef het niveau van de grachten wel ruim onder het niveau van de weg.

Na ongeveer 10 minuten geschuild te hebben vervolgde ik mijn reis maar toen begon het zo hard te regenen dat ik binnen een paar seconden klieder nat was. Echt niet fijn maar ja het blijft natuurlijk wel Nederland. Dus zsm naar centraal en de trein terug genomen.

Vanwege het slechte weer en een ongeluk reden er maar de helft van de treinen en dan ook nog met 10 minuten vertraging. Maar ja na een half uur wachten zat ik dan toch in een warme trein.

Trouwens ik dacht dat die extra maatschappijen voor de concurrentie van de NS zouden zorgen! Niet dus want een kaartje voor die trein koste zelf € 1,50 meer. Erg raar hoor.

Om ongeveer 21.30 uur was ik weer terug in het hotel en heb ik dit verslag getypt. Morgen om 10.00 uur vlieg ik naar de States.

Graag tot schrijfs.

The Freak

  • 08 September 2010 - 20:44

    Thuisfront:

    Zo, dat eten ziet er heel lekker uit!!! Wij hebben het bij italiaans gehouden, lasagne, zoals alleen die mama dat maakt.......
    Helaas heb ik er geen foto van genomen maar ik denk wel dat je er iets bij voor kunt stellen. Een heel goede vlucht gewenst voor morgen en voor zometeen, good night!!!

  • 09 September 2010 - 06:15

    Ed:

    Leuk hoor, je kan altijd nog reisverslaggever worden als het gaat vervelen in Helmond! Goede reis - we hadden het ons niet gerealiseerd maar Michelle en kinderen sliepen gisteravond ook op Schiphol (Sheraton uiteraard!. Ze vliegen om kwart voor 10 via Frankfurt naar Jeddah. Hebben jullie elkaar nog gezien / zie je elkaar nog op Schiphol???!

  • 09 September 2010 - 06:48

    Juffert:

    Hopelijk heb je na een leuke dag in Amsterdam ook een goede nacht gehad. Zodat je lekker uitgerust aan de lange vliegreis kunt beginnen. Heb erg veel zin om te lezen wat je allemaal gaat meemaken in the States. Enjoy yourself.. travel safely and ride like the wind.. haha.

  • 09 September 2010 - 07:00

    Diny/Harry:

    Een heel goede reis en veel plezier in de States

  • 09 September 2010 - 09:28

    Doornkoosje:

    Hey Roodkapje,

    Ik denk dat ik volgend jaar maar eens mee ga als volgauto, lijkt me super!

    Goeie reis en maak er een mooie tocht en tijd van!!


  • 09 September 2010 - 17:27

    M@rjo:

    Heeee Frederick,
    Een hele fijne vakantie, geniet ervan!

    Ik hou Barbara wel bezig!
    Groetjes Marjo en de rest van de fam.


  • 09 September 2010 - 18:22

    Edwina:

    Het wordt weer een reis vol eten, oh nee, fietsen. Tja, en mooi he, die hofjes in de steden. Het is net of het er niet thuis hoort.
    Goeie reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Freek

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 67359

Voorgaande reizen:

07 September 2011 - 21 September 2011

Cycle Oregon 2011 Going Coastal

08 September 2010 - 21 September 2010

Cycle Oregon 2010 The Round Up Ride

09 September 2009 - 22 September 2009

Cycle Oregon 2009 The Mythical State of Jefferson

04 September 2008 - 15 September 2008

Cycle Oregon 2008 The Wild Wheeled West

Landen bezocht: